Spānija Latvija: Šis blogs ir veltīts Latvijai un Spānijai, tāpēc raksti par Latviju lasāmi spāniski, bet raksti par Spāniju latviski. Blogā var atrast sākot ar receptēm līdz ceļojumu aprakstiem, tradīcijām un vienkārši interesantām lietām.

España Letonia: Este blog se dedica a Letonia y España por eso los artículos de Letonia están en español y los artículos de España en letón. ¡Descubre Letonia en este blog!

30 sept 2011

Trīs dienas Barselonā: 2.diena - Three Days in Barcelona: The Second Day

2.diena

2.diena bija veltīta romantismam.
Dienu sākam Katalonijas laukumā (Plaça de Catalunya) ar humoru. Rambla de Catalunya un Gran Vía krustojumā atrodas katalāņu skulptora Žuzeba Graņiera (Josep Granyer) darbs "Meditācija" jeb tautā sauktais "Sēžošais vērsis" jeb "Vērsis domātājs".



Paralēli  Rambla de Catalunya ir avenīda Passeig de Gracia. Ejot pa šo avenīdu apskatīšanas vērtas ir daudzas mājas, lai arī tas bieži vien ir iespējams tikai no ārpuses. Īpaši izcelt vērts Malagrida māju (Casa Malagrida, Passeig de Garcia 27), Ļjeo Morera māju (Casa Lleó Morera, Passeig de Gracia 35), Amatļjera māju (Casa Amatller, Passeig de Gracia 41) un viena no visnozīmīgākajām, protams, ir Batļjo māja (Casa Batlló, Passeig de Gracia 43).


Casa Batlló

Casa Batlló piederēja katalāņu tekstila magnātam Žuzebam Batļjo (Josep Batlló), kam piederēja vairākas auduma rūpnīcas.

1904.gadā Antonio Gaudi (Antoni Gaudí i Cornet) saņēma piedāvājumu atjaunot 1870.gadā celto ēku. Gaudi pārveidoja ēku līdz nepazīšanai: uzcēla piekto stāvu, izbūvēja pagrabstāvu, palielināja vestibilu, pārveidoja kāpnes un ēkas sienas iekšpusē, un 'iznīcināja' mājas taisnos stūrus. Daudzos aprakstos teikts, ka šajā mājā neatradīsi nevienu taisnu stūri (kas nav jāuztver burtiski, bet 90% gadījumos tā tas tiešām arī ir).


Viena daļa cilvēku uzskata, ka ēkā attēlota leģenda par Svēto Horhi (Sant Jordi) - Katalonijas aizstāvi, kurš cīnās ar pūķi un to uzvar. Jumts izveidots kā pūķa mugura, tornis kā bruņinieka zobens, bet ēkas ārējā fasāde simbolizē pūķa ēdiena atliekas - upuru galvaskausus, kaulus un cīpslas. Bet šī nav vienīgā versija. Otra daļa domā, ka ēkas fasādē attēlots karnevāls - jumts ar torni simbolizē Arlekīna cepuri, balkoni - karnevāla maskas, kolonnas - Nāves maskas kaulus, bet krāšņā fasāde - svētku konfeti.


Pārsteidz ne tikai ēkas fasāde, bet arī interiors. Ēkā ir gaismas gaitenis, kas izklāts ar zilām keramikas flīzēm, kas maina krāsu sākot ar pelēcīgu toni apakšstāvos un pakāpeniski pārejot zilā krāsā. Gaudi bija svarīgi, lai ēkā būtu pēc iespējas vairāk pieejama dienasgaisma, tāpēc arī augšstāvu logi ir mazāki, bet, jo zemāk skatās, jo lielāki tie ir, lai vienmērīgi sadalītu gaismu. Kāpnes, kas ved uz otro stāvu atveidotas kā pūķa mugurkauls, bet sienas apgleznotas tā, ka vērojot tās apgaismojumā izskatās kā ala, ko izveidojis ūdens. Mājā gan redzamas tikai divas paša Gaudi veidotās mēbeles: bufete un sols. Citas šai mājai veidotās mēbeles  var apskatīt MNAK (MNAC - Museu Nacional d'Art de Catalunya).


Apraksts adaptēts no Modernisma ceļveža.


Darba laiks: 9:00-21:00 (ielaiž līdz 20:00)
SLĒGTS: 1.janvārī un 25.decembrī

Biļetes cenas (cenā iekļauts audiogids katalāņu, spāņu, angļu, franču, vācu, itāliešu, portugāļu, krievu, japāņu un ķīniešu valodās):
Piegušajiem: 18,15 €
Modernisma ceļveža atlaižu grāmatiņas īpašniekiem (par šo pastāstīju 1.dienā): 16,30
Grupām ar vairāk par 20 personām: 15,45
Studentiem/ Jauniešu kartes īpašniekiem/ Pensionāriem: 14,55
Katalonijas iedzīvotājiem: 14,55
Bērniem līdz 7 gadu vecumam: Ieeja brīva

Editorial Montaner i Simón
  
Pēc Casa Batlló apskates vērts nogriezties pa kreisi un blakusieliņā apskatīt Montaneri i Simon redakciju. 

Adrese: C/Aragó 225

Šī interesantā ēka ir cita slavena modernisma arhitekta darbs - Ļjuis Domenek i Montaners (Lluis Doménech i Montaner). To cēla no 1881.-1886.gadam. Šī ēka (tāpat kā Casa Vicens, ko veidojis Antonio Gaudi) tiek uzksatīta par vienu modernisma stila pirmajām ēkām Barselonā. Tagad tajā atrodas katalāņu gleznotāja Antonio Tapies (Antoni Tàpies i Puig) muzejs un tiek rīkotas dažādas izstādes, semināri un dažnedažādi izglītojoši pasākumi. Turpat arī ir modernās un mūsdienu mākslas bibliotēka.

Darba laiks:
No otrdienas līdz svētdienai: 10:00-19:00
SLĒGTS: pirmdienās; 25.decembrī, 1.un 6.janvārī.

Biļešu cenas muzeja apmeklēšanai:
Pieaugušajiem: 7,00
Studentiem, pensionāriem, Modernisma ceļveža īpašniekiem: 5,60
Grupām ar vairāk par 15 personām īpaša cena, bet ekskursija ir iepriekš jāpiesaka.

Casa Milá jeb La Pedrera

Tālāk turpinām ceļu pa Passeig de Gracia, jo mums vēl priekšā daudz ko redzēt. Vēl viens no spilgtākajiem piemēriem ir Milā māja, saukta arī La Pedreda (Casa Milá jeb La Pedrera).

Adrese: Passeig de Gracia 92
Metro: Diagonal - L3

1905.gadā šajā vietā vēl bija trīsstāvu privātmāja ar dārzu. 1906.gadā māja tika nojaukta, lai tās vietā pēc Pērs Milā (Pere Milá) pasūtījuma uzceltu  Antonio Gaudi veidotu un visu apbrīnoto Casa Milá. Šī ir pēdējā dzīvojamā māja, ko uzcēlis Gaudi.

Pērs Milā bija slavens advokāts, pilsētas attīstītājs (ceļot jaunas mājas) un precējies ar bagātu atraitni Rosario Rehimonu (Rosario Regimón). Tajos laikos Milā bija uzdzīvotājs, greznas dzīves, visa modernā un jaunā mīlētājs. Viņš bija viens no pirmajiem barseloniešiem, kam piederēja mašīna, kamēr visi citi baumoja, ka Milā vairāk tendēts uz bagātās atraitnes naudu, nevis uz pašu atraitni.
Milā, saslimis ar modernisma 'drudzi', vēlējās ēku, kas atstātu cilvēkus ar atvērtu muti un skaistuma ziņā apsteigtu citas modernisma ēkas (Casa Batlló, Amatller un Lleó Morera). Gaudi bija priecīgs par neierobežotu naudas daudzumu, ko Milā bija gatavs tērēt ēkas celtniecībai. Kopš 1910.gada to sāka dēvēt par La Pedrera (kas tulkojumā nozīmē 'akmens karjers').

Radās dažnedažādi joki saistīti ar šo māju. Gleznotājs Santjago Rusiņols (Santiago Rusiñol) jokoja, ka mājas (kas izskatās pēc alas) iedzīvotājiem drošivien suņu un kaķu vietā ir čūskas. Kāds franču politiķis izteicās, ka katalāņi ir tā apsēsti ar leģendu par Svēto Horhi (Katalonijas aizstāvi), ka pat pūķim uzcēluši savu māju.

Gaudi šo māju neuzcēla tikai kā vienkāršu dzīvojamo ēku, bet kā skulptūru. Ēkā var apskatīt vestibilu, bēniņus, jumtu un vienu dzīvokli, kas joprojām saglabāts tāds pats kā tas bijis sākumā. Šajā ekskursijā nav iekļauts audiogids, bet var paņemt bukletu, kurā aprakstīts viss, ko iespējams apskatīt.

Informācija ņemta no Modernisma ceļveža.

Darba laiks:  No marta līdz oktobrim: 9:00-20:00 (ieeja līdz 19:30)
                       No novembra līdz februārim: 9:00-18:30 (ieeja līdz 18:30)
                       SLĒGTS: 25., 26 decembrī; 1.,6.janvārī

Biļešu cenas:
Audiogids: 4 €
Pieaugušajiem: 14 €
Modernisma ceļveža, Barselonas kartes īpašniekiem: 11,20 €
Studentiem,  bezdarbniekiem, invalīdiem: 10 €

Pēc Casa Milá apskates apsēdāmies un papusdienojām, lai pēc tam meklētu 24.autobusa pieturu, kas turpat jau arī bija. Izvēlējāmies 24.autobusu, jo tā galapunkts ir Gueļja parks - mūsu nākamais pieturas punkts. Autobuss apstājas tieši pie parka vārtiem (lai arī tā nav centrālā ieeja).

Park Güell


Gueļja parks (Park Güell), kas 1984.gadā pievienots UNESCO pasaules kultūras mantojuma sarakstam, saglabājis salīdzinoši maz Gaudi veidotus objektus. Šis parks bija Eusebija Gueļja (Eusebi Güell) ideja, kurš 1899.gadā nopirka lauku māju ar zemi, lai to pārvērstu pilsētā-dārzā, kur varētu uzturēties Barselonas 'krējums'. To uzticēja izdarīt Antonio Gaudi. Gaudi bija lieli plāni attiecībā uz šo projektu, diemžēl pārāk lieli. Parks bija paredzēts daudz, daudz lielāks, ar vismaz 60 mājām parka iekšpusē, bet nebija pirktgribētāju, tāpēc projekts izgāzās un tika izveidots tādā lielumā kā tas ir tagad. 1918.gadā pēc Eusebija Gueļja nāves, viņa mantinieki pārdeva parku pilsēta un tas tika pārveidots par publisku parku.

Pie galvenās ieejas atrodas divas ēkas, ko iedvesmojis stāsts par Ansīti un Grietiņu. Ēka pa kreisi ir bērnu māja (Ansīša un Grietiņas), bet māja pa labi - raganas māja. Raganas māja agrāk bija parka uzrauga darbavieta.

Ieejot parkā, redzam lielas kāpnes. Apakšā tās abās pusēs redzamas tādas kā nojumes, tās bija paredzētas karietēm un zirgiem lietus laikā. Ejot pa kāpnēm nevar nepamanīt slaveno parka simbolu - krāsaino pūķi, ķirzaku vai salamandru (kā nu kuram patīk to saukt). Uzkāpuši augšā atrodamies 100 kolonnu zālē (īstenībā 86 kolonnas). To veidojis Gaudi laikabiedrs Žuzebs Maria Žužols (Josep Maria Jujol).

Svarīgi ir arī parka tilti un viadukti, bet pēdējais parka simbols atrodas parka augšgalā - trīs krusti. To vietā Gaudi bija iecere uzcelt baznīcu, bet tā kā neiznāca kā iecerēts, tad tajā vietā tika novietoti šie trīs krusti.

Informācija no Modernisma ceļveža.

Darba laiks:
Novembris-februāris:  10:00-18:00
Marts un oktobris: 10:00-19:00
Aprīlis un septembris: 10:00-20:00
Maijs-augusts: 10:00-21:00

Gueļja parkā ir arī paša Gaudi māja-muzejs (Casa-Museu Gaudí), kurā viņš nodzīvoja savus pēdējos 20 gadus.

Darba laiks:
Oktobris-marts: katru dienu no 10:00-18:00
Aprīlis-septembris: katru dienu no 10:00-20:00
6.janvārī, 25.,26.decembrī: no 10:00-14:00
SLĒGTS: 1.janvārī

Biļešu cenas:
Pieaugušajiem: 5,50 €
Studentiem, pensionāriem, cilvēkim līdz 18 gadu vecumam, Barselonas kartes un Modernisma ceļveža īpašniekiem: 4,50 €

Hospital de Sant Pau i de la Santa Creu

Pēc Gueļja parka apskates, iekāpām 92.autobusā (pietura atrodas turpat, kur izkāpām no 24.autobusa, tikai pretējā pusē) un devāmies uz Svētā Krusta un Svētā Pāvila slimnīcu (Hospital de Sant Pau i de la Santa Creu). Izkāpām pieturā ar nosaukumu Indústria-Hospital Dos de Maig.

No pieturas jau varēja redzēt slimnīcu. Diemžēl tā ir renovācijā, tāpēc arī apskate pieejama tikai noteiktos laikos gida pavadībā un ar ķiverēm galvā. Mēs nezinot šo informāciju, bijām nokavējuši pieejamās ekskursijas pa šo vienreizējo Ļjuisa Domeneka i Montanera (Lluís Domènech i Montaner) darbu. Uz vietas varēja apskatīt izstādi par nabadzību pasaulē.

Adrese: Sant Antoni M. Claret 167

Ekskursijas gida pavadībā katru dienu, izņemot 25.,26 decembri, 1.,6.janvāri:
Katalāņu valodā: 12:30
Spāņu valodā: 11:30
Angļu valodā: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00
Franču valodā: 10:30

Biļešu cenas:
Pieaugušajiem: 5 €
Modernisma ceļveža īpašniekiem: 50% atlaide

Sagrada Família

Pēc tam nogriezāmies uz Av.de Gaudí un devāmies uz Svētās Ģimenes katedrāli (Sagrada Família). Tā ir iespaidīga, kā jau viss, ko veidojis Antonio Gaudi. Šī pasūtījuma īstenošana ilga visu viņa dzīvi un vēl turpinās daudzus gadus pēc viņa nāves.

Katedrāle tapa pēc Žuzeba M.Bokabeļjas (Josep M.Bocabella) pasūtījuma par godu Svētajai ģimenei (Svētais Jāzeps, Jaunava Marija un Jēzus Kristus). 1882.gadā Bokabeļja nopirka zemi un sākās neogotiskas baznīcas celtniecība ar domu, ka tā kalpos nabadzīgiem ļaudīm. Pirmais arhitekts bija Fransess de Paula del Viļjars (Francesc de Paula del Villar), bet nesaskaņu ar Bokabeļju dēļ, arhitektu aizvietoja ar Antonio Gaudi. Gaudi plāns bija ambiciozāks - uzbūvēt 170 metrus augstu centrālo torni, kas veltīts Pestītājam. Ar šo projektu Gaudi ātri vien sāka darbu. 1891.gadā sākās celtniecība pie Dzimšanas fasādes (façana del Naixement).34 gadus vēlāk Gaudi bija pabeidzis tikai pirmo no četriem zvanu torņiem, kas paceļas šajā daļā. Pārējie trīs tika pabeigti pēc Gaudi nāves.

Svētās Ģimenes katedrāli var uzskatīt par akmenī veidotu Bībeli, pateicoties daudziem Bībeles simboliem, kas grezno fasādi. Tajā redzamas ainas - sākot ar Ādamu un Ievu līdz 12 apustuļiem - kas ataino Vecā Derībā aprakstīto Jēzus dzīvi  un citus svarīgus notikumus. Varam 'lasīt' ne tikai Veco Derību, bet arī tādu kā 'Gaudi grāmatu' - visus Gaudi arhitektūras paņēmienus, ko viņš izmantojis citur. Viņš daudz smēlās iedvesmu dabā, ko viņš dēvēja par 'vislabāko celtnieci' un ko vienmēr mēģināja imitēt.

Dzimšanas fasāde, ko vēl paspēja izveidot Gaudi, ataino Kristus dzimšanu - redzam Jāzepu, Mariju un Jēzu silītē gulošu. Pretējā fasāde  - Kaisles fasāde (façana de la Passió) (kas redzama bildē, kur atrodas biļešu kases) ataino Kristus nāvi. Tajā ir vairāk kā simts mūsdienīgas skulptūras, ko veidojis skulptors Žuzebs Maria Subiraks (Josep Maria Subirachs), kas atēlo kailumu, sāpes, ziedošanos, nāvi - dramatismu, tāpēc arī tā nosaukta par Kaisles fasādi. Gaudi teca, ja viņš būtu sācis ar šo fasādi, tā būtu atbaidījusi cilvēkus, jo tai ir taisnas, asas līnijas bez liekiem dekorējumiem, liekas, ka tā būtu veidota no kauliem.

Vēl tikai jāuzbūvē galvenā fasāde ar skatu uz jūru. Tā bija paredzēta ar lielu laukumu un kāpnēm, kam būtu bijis jāaizņem viens kvartāls (bet tagad tur ir mājas, tāpēc domāju, ka šī daļa netiks īstenota).

Informācija no Modernisma ceļveža

Ir iespēja uzbraukt arī kādā no torņiem un pavērties apkārt uz skaisto Barselonu no augšas. Mums bija izdevība uzbraukt Dzimšanas tornī un tas tiešām ir to vērts.

Adrese: C/Mallorca 401

Darba laiks (atvērta katru dienu):
Janvāris-marts; oktobris-decembris: 9:00-18:00
Aprīlis-septembris: 9:00-20:00
25.,26.decembrī; 1.,6.decembrī: 9:00-14:00

Lifta darba laiks:
Kaisles lifts (ascensor de la Passió): 9:00-30 min.līdz katedrāles slēgšanai
Dzimšanas lifts (ascensor del Naixement): 9:00-15 min.līdz katedrāles slēgšanai

Biļešu cenas:
Pieaugušajiem: 12,50 €
Ekskurija gida pavadībā vai ar audiogidu: 16,50 €
Bērniem līdz 10 gadu vecumam, invalīdiem un vienam tā pavadītājam: Ieeja brīva
Modernisma ceļveža īpašniekiem: 11,50 €
Pensionāriem, studentiem, personām līdz 18 gadu vecumam: 10,50 €
Ekskurija gida pavadībā vai ar audiogidu: 13,50 €

Kombinētā biļete = Svētās Ģimenes katedrāle + Gaudi māja-muzejs:
Pieaugušajiem: 14,50 €
Ekskurija gida pavadībā vai ar audiogidu (tikai katedrālē): 18,50 €
Pensionāriem, studentiem, personām līdz 18 gadu vecumam: 12,50 €
Ekskurija gida pavadībā vai ar audiogidu: 16,50 €

Lifta biļešu cena:
Vienai personai: 2,50 €

Ar šo arī beidzām 2.dienu. Turpat blakus ir metro stacija, ko arī izmantojām un devāmies uz izīrēto dzīvoklīti.

Turpinājumu lasīt šeit:

No hay comentarios:

Publicar un comentario