1919.gada 17.oktobrī Spānijas karalis Alfonso XIII (Alfonso XIII) atklāja Madrides metro. Tajā laikā bija tikai viena līnija – loģiski, ka saukta ‘1.līnija’ (Línea 1) un tā sākās stacijā Sol (kas nozīmē ‘saule’), kas arī mūsdienās ir viena no vissvarīgākajām metro stacijām.
No 2011.gada 28.marta metro jau sastāv no 238 stacijām. Ja neskaitām, ka vienā stacijā iespējams nomainīt uz līdz pat trim dažādām līnijām, bet katru skaitām kā atsevišķu staciju, tad kopumā metro ir 288 stacijas. Tā garums ir 293 km. Madrides metro ir 12 līnijas un viens ‘ekspresis’ (ramal), kas savieno tikai divas stacijas Ópera un Príncipe Pío.
Ir arī tā sauktais ‘vieglais metro’ (metro ligero), kas nozīmē, ka vilciens ne tikai kursē pazemē, bet, ka tas arī pilda tramvaja funkcijas (piedalās pilsētas satiksmē). Tas arī sastāv no trim līnijām. Ja visām iepriekš minētām stacijām pieskaitām ‘vieglā metro’ stacijas, tad kopumā Madrides metro ir 326 stacijas un tas ir ap 320 km garš.
Madrides metro ir otrais lielākais Eiropas Savienībā (pēc kilometriem un neskaitot ‘vieglo metro’) un astotais lielākais pasaulē.
Svarīgākās stacijas
Viena no vissvarīgākajām ir Sol stacija, kur satiekas 3 metro līnijas un vilciens (Cercanías-RENFE) un tā atrodas pašā pilsētas centrā. Svarīgas ir arī Príncipe Pío, Moncloa, Plaza Elíptica, Atocha un Méndez Álvaro. Pirmās trīs stacijās metro sakrīt ar pilsētas un starppilsētas autobusu maiņas punktu (cambiador). Atoča (Atocha) ir slavena gan ar metro, gan ar vilcienstaciju, jo tā ir vislielākā. Vilcieni no Atočas dodas uz citām pilsētām, turklāt tur pieejams arī ātrvilciens (AVE). Méndez Álvaro jāņem vērā cilvēkiem, kas vēlas ceļot ar autobusu uz tuvākām un tālākām Spānijas un ne tikai Spānijas pilsētām, jo starptautiskā autostacija (saukta Dienvidu autostacija (Estación Sur de Autobuses)) atrodas tieši šeit. Turpat atrodas arī vilcienstacija (Cercanías-RENFE).
Pie viena varam apskatīt arī metro plānu tādu, kā to iespējams saņemt katrā metro stacijā.
Darba laiks
Pie viena varam apskatīt arī metro plānu tādu, kā to iespējams saņemt katrā metro stacijā.
Darba laiks
Metro ir atvērts no 6 no rīta līdz pat 1:30 naktī (ar retiem izņēmumiem). Vilcieni kursē ik pa 2 līdz 4 minūtēm dienas svarīgākajos laikos, tas ir, no rīta, kad cilvēki dodas uz skolu un uz darbu, un vakarā, kad visi atgriežas mājās. Pārējā dienas laikā tie pienāk ik pa 4 līdz 7 minūtēm, bet pēc pusnakts ik pa 15 minūtēm.
Cilvēkiem, kas katru dienu nebrauc ar metro, vēlas uzzināt no kuras uz kuru līniju jāmaina vilciens, kurā stacijā un cik varētu ilgt viss brauciens, noteikti noderēs Madrides metro mājaslapa, kur norādot izvēlēto sākuma staciju un gala staciju varam uzzināt visu šo informāciju.
Biļetes
- Vienkāršā biļete (sencillo) derīga vienai reizei A zonā un vieglajā metro. Nav jāuztraucas par zonām, jo droši varu apgalvot, ka A zonā ir lielākā daļa apskates objekti. Biļešu cenas tabulā:
Staciju
skaits, ko šķērsojam
|
Cena €
|
1
līdz 5 stacijas
|
1,50
€
|
6
stacijas
|
1,60
€
|
7
stacijas
|
1,70
€
|
8
stacijas
|
1,80
€
|
9
stacijas
|
1,90
€
|
10
vai vairāk stacijas
|
2,00
€
|
- Vienkāršā kombinētā biļete (sencillo combinado) jāiegādājas, lai no lidostas ieietu metro zonā. Šī biļete maksā 3 €.
- Metro biļetes 10 braucieniem (Metrobús) ir visizdevīgākās tūristiem, protams, ja paredzēts izmantot metro vai autobusu, jo cenas ziņā sanāk daudz izdevīgāk. Tā maksā 12 €.
- Kombinētā biļete 10 braucieniem (10 viajes combinado) – šo biļeti ir izdevīgi pirkt ta, ja droši zinām, ka brauksim uz kādu attālāku vietu, iebraucot kādā citā zonā. Tās cena ir 18 €.
- Vienkāršā biļete (sencillo) + papildus biļete (suplemento aeropuerto) - lai ieietu metro zonā no lidostas, mums nepieciešama šī biļetes jeb divas vienā: biļete ieiešanai metro zonā un biļete, lai varētu pārvietoties ar metro. Biļetes cena 4,50 €.
- Papildus biļete (suplemento aeropuerto) – bez šīs biļetes nevarēsim ieiet lidostā no metro zonas, bet par to nav jāuztraucas, jo pie ieejas atrodas biļešu automāti, kur tās iespējams nopirkt. Papildus biļetes maksā 3 €.
- Pieejamas arī tūristu biļetes (abonos turísticos) – šajā gadījumā netiek skaitīts braucienu skaits, bet gan laiks, piemēram, 1 diena, 2 dienas, 3 dienas u.t.t. Kā jau iepriekš minēju, A zona ir Madrides centrs, bet ar T zonu jāsaprot, ka biļete derīga visās zonās. Biļetes derīgas ne tikai metro, bet arī autobusos un vilcienos (Cercanías-RENFE).
Tūristu biļetes
| |||||||||||
Zonas
/dienas |
A Zona
|
T Zona
| |||||||||
1 diena
|
2 dienas
|
3 dienas
|
5 dienas
|
7 dienas
|
1 diena
|
2 dienas
|
3 dienas
|
5 dienas
|
7 dienas
| ||
Cena eiro
|
8
|
13,40
|
17,40
|
25,40
|
33,40
|
16
|
26,80
|
33,40
|
48
|
66,80
|
* Bērniem līdz 11 gadu vecumam 50% atlaide.
Biļetes iespējams iegādāties biļešu automātos visās metro stacijās gan ar karti, gan skaidrā naudā. Tādas pašas cenas ir arī pilsētas autobusos.
Biļetes iespējams iegādāties biļešu automātos visās metro stacijās gan ar karti, gan skaidrā naudā. Tādas pašas cenas ir arī pilsētas autobusos.
Ne tikai vilcieni
Metro ne tikai domā par cilvēku pārvadāšanu, bet arī par to izklaidi. 2005.gadā tika izveidota Metro Bibliotēka (Bibliometro), kas tagad papildina Metro Televīziju (Canalmetro). Cilvēki jau pieraduši, ka var lietderīgi izmantot laiku, kas jāpavada metro un Metro Bibliotēka ir laba iespēja kā to darīt. Tie, kas nelasa, skatās Metro Televīziju (kas redzama 3.un 6.līnijā), kur var uzzināt par visiem svarīgākajiem jaunumiem Spānijā un pasaulē. To var redzēt ne tikai vilcienos, bet arī gaidot vilcienu tādās svarīgās metro līnijās kā 3., 10. Tas nav viss, metro ir arī savi muzeji, ko varam apskatīt šajās saitēs: Platforma 0 un citi.
Mazai izklaidei varat noklausīties 1987.gada reklāmas dziesmu "Vente al Metro" (Nāc uz metro), kur redzama Sol stacija.
Izmantotie avoti:
Mazai izklaidei varat noklausīties 1987.gada reklāmas dziesmu "Vente al Metro" (Nāc uz metro), kur redzama Sol stacija.
Izmantotie avoti:
No hay comentarios:
Publicar un comentario